Kooktips: mijn favoriete vervangende ingrediënten

08 juni 2012


Bron
Er gaat best nog wat tijd overheen voordat je echt bedreven wordt in het glutenvrij koken en bakken. In het begin lijkt het absoluut onmogelijk om ooit nog normaal te kunnen koken, maar al snel kom je er achter dat er eigenlijk heel veel is dat je wel kunt maken. Het is een kwestie van in het begin heel veel lezen, veel uitzoeken, en langzamerhand begin je dan de creativiteit te ontwikkelen om lekker te kunnen koken met de ingrediënten die je voorhanden hebt.


Zelf gebruik ik het liefst zo weinig mogelijk kant-en-klaar glutenvrij meel. Het kan soms wel eens makkelijk zijn, maar vaak zitten daar toch weer allerlei toevoegingen in die ik liever niet teveel binnen wil krijgen. Ik kook uiteraard niet alleen glutenvrij om me er beter door te voelen, ik wil ook het liefst zoveel mogelijk gezonde producten binnenkrijgen! Daarom ben ik vaak aan het mengen met allerlei verschillende soorten glutenvrije soorten meel, totdat ik de juiste samenstelling voor dat specifieke gerecht gevonden heb.

De meelsoorten die ik het meest gebruik zijn:
  • Rijstemeel
  • Boekweitmeel
  • Kastanjemeel

Boekweitmeel gebruik ik eigenlijk altijd in combinatie met iets anders, omdat alleen boekweit vaak een beetje naar karton kan smaken en vrij zwaar is. Mijn meest gebruikte combinatie is half boekweit en half rijst. Kastanjemeel is ook een goede soort om in combinatie met andere soorten meel te gebruiken, voornamelijk voor cake en cupcakes. Rijstemeel vind ik ook heel goed alleen te gebruiken.

Er zijn ook andere soorten meel te vinden die geschikt zijn voor mensen met alleen een gluten allergie (zelf mag ik deze niet hebben). Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
  • Teffmeel
  • Quinoameel

Verder bestaan er nog anderen die ik eigenlijk nooit gebruik, zoals:
  • Sojameel
  • Maismeel

Voor wie geen melk mag, of gewoon graag weinig zuivel producten gebruikt, zijn er ook genoeg alternatieven.
  • Sojamelk
  • Rijstmelk
  • Amandelmelk
  • Kokosmelk (niet hetzelfde als waar je mee kookt. Lijkt op rijstmelk)

Zelf drink ik geen melk, behalve in de thee, maar ik gebruik het wel veel om bijvoorbeeld cake of pannenkoeken mee te bakken. Soja vind ik hiervoor wat zwaar, maar de anderen kunnen allemaal prima. Amandelmelk is mijn favoriet.

Tip: voor het bakken van boekweitpannenkoeken adviseer ik om helemaal geen melk te gebruiken. Hiervoor is water met prik een betere optie, daar worden de pannenkoeken heel lekker luchtig van.

Om verder te gaan op het gebied van zuivel:
Veel mensen gebruiken olie in plaats van boter, neem hier bijvoorbeeld rijstolie voor (Rice Bran Oil, verkrijgbaar bij Albert Heijn). Zelf houd ik hier eerlijk gezegd niet zo van. Ik gebruik liever kokosolie, dit is in vaste vorm in emmertjes te kopen bij biologische winkels (bijvoorbeeld Eko Plaza). Ik vind het echt een heel goed alternatief voor boter. Natuurlijk bestaan er ook producten zoals veganistische margarine, maar daar ben ik niet zo in thuis. Hiervoor kun je waarschijnlijk ook prima bij biologische winkels terecht.

Wat vooral lastig is bij glutenvrij bakken, is om een goede textuur te creëren. Gluten werken als een soort van bindmiddel in eten, en het is moeilijk om die te vervangen.

  • Baking soda (sodiumbicarbonaat)
  • Bakpoeder
  • Arrow root

Baking soda, en ook bakpoeder zijn makkelijk bij gewone supermarkten te vinden, en zijn sowieso glutenvrij. Dit gebruik ik altijd standaard bij het maken van cakes etc.
Een ander goed product is arrow root, wat als een soort van bindmiddel werkt in plaats van gluten. Dit is geloof ik bij sommige gewone supermarkten te krijgen, en sowieso bij de Eko Plaza.

Er is nog een ander middel dat Xanthan Gum (xanthaangom) heet, en dit zie ik vaak voorbij komen in recepten op Amerikaanse websites. Dit schijnt een nog beter bindmiddel dan arrow root te zijn, maar ik heb het in Nederland nog nooit kunnen vinden.

Hopelijk hebben jullie wat aan deze tips.

Veel bakplezier!

0 comments:

Een reactie plaatsen