Glutenvrije pizza

12 september 2012


Dit is een van de recepten die ik al heel vaak heb geprobeerd te maken, en tevens ook een van de recepten die het vaakst mislukt is. Een echte goede pizza bodem, net als een echt lekker glutenvrij brood, is nou eenmaal moeilijk te maken. Maar gelukkig laat ik me niet snel uit het veld slaan, en deze doortastendheid had resultaat, want het is me gelukt!






Benodigdheden:
325 gram glutenvrij meel (Mix B van Schär)
65 gram rijstvlokken
1 zakje gist (ongeveer 10 gram)
450 ml water met prik
2 tl zout
5 el olijfolie

Bakplaat
Bakpapier

Meng alle ingrediënten in een kom door elkaar, en gebruik de keukenmachine met deeghaken om er een mooi deeg van te maken. Je moet redelijk lang mixen, wel zeker 5 minuten, om een goed luchtig deeg te krijgen.

Knip bakpapier op maat zodat het de hele bakplaat bedekt. Schep het deeg op de bakplaat, en verdeel het met je handen tot het goed over de bakplaat verspreid is. Als het deeg wat plakkerig is, smeer dan je handen in met wat olijfolie voordat je het over de bakplaat uitspreid. 

Laat het deeg in de oven op 60C zeker een uur rijzen.

Beleg je pizza met je favoriete ingrediënten. Mijn pizza had ik belegd met:
Verse tomaat
Zachte geitenkaas
Uienringen
Kalamata olijven
Ansjovis
Oregano

Bak de pizza ongeveer 35 a 40 minuten op 200C.

0 comments:

Een reactie posten